Samen visueel werken

Sinds de start van de Tijd voor Tekenen cursus zijn we door een aantal iteraties gegaan, die het aanbod aanscherpt en de impact op het werk van de deelnemers steeds groter maakt. Het idee achter de cursus is om medewerkers in grotere bedrijven meer visueel te laten samen werken.

Waarom zou je zeggen? Het gaat toch allemaal prima zoals het gaat? In feb 2015 kreeg ik de uitdaging om via mijn dagelijkse visuele praktijken (www.visuallyyours.nl) een afdeling van T-mobile te inspireren (lees meer hier: VISUAL WORK SPACE ). Al snel merkte ik dat er bij iedereen andere belevingen en waarheden leefde over hoe de organisatie in elkaar stak en wat nou de richting was die belangrijk was voor hun targets… “Waar draag ik nou eigenlijk aan bij… en waarom?”.

Uiteindelijk na een mooie tijd van experimenteren met beeld en het in elkaar zetten van een soort Mobiel Teken Lab, ben ik met Kenny Darmadji samen gaan kijken naar manieren om deze afdeling op een andere meer gebalanceerde manier met elkaar te laten delen. Zo zijn we gestart met de eerste lessen. Een Tabula Rasa voor mij om te kijken wat ik allemaal in de hoofden van deze mensen kon stampen. Dit bleek een erg leuke ervaring met een mooi maar vele male te complexe manier van kennis over brengen. Het leverde wel een mooie basis op om weer ijn te gaan snijden:

tvtscan14032016-2-web

Het belangrijkste was uiteindelijk niet het tekenen maar het bijbrengen van de basis principes van samen problemen op kunnen lossen… in dit geval dan op een visuele manier. We zijn verder gaan kijken en kwamen er steeds meer achter dat de grootste waarde van deze cursus verborgen zat achter het kunnen delen van een uitdaging, probleem of vraag met een collega van een andere afdeling of functie. Samen naar dit probleem leren kijken via het gebruik van grote whiteboard walls en met goede volle stiften bleek al snel een formule voor succes.

De cursus gaat in 2017 vooral aan de gang met afdelingen maar we zijn aan het zoeken naar manieren om ook weer een algemene inschrijving te kunnen doen.

Advertisements